11. Sınıf - Edebiyat - Servetifünun Edebiyatı / Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler Sınav Sorula
Tebrikler - 11. Sınıf - Edebiyat - Servetifünun Edebiyatı / Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler Sınav Sorula adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Ey sahn-ı mezâlim…Evet, ey sahne-i garrâ,
Ey sahne-i zî-şâ’şaa-i hâile-pîrâ!
Ey şa’şaanın, kevkebenin mehdi, mezârı
Şarkın ezelî hâkime-i câzibedârı;
Bu dizelerin ahenk unsurları için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Aruz ölçüsüyle söylenmiştir. | |
Ulama örneği vardır | |
Ek biçiminde redif vardır | |
Tam uyak kullanılmıştır. | |
Seslenme ifadesinin tekrarıyla ahenk pekiştirilmiştir |
Soru 2 |
Verir zavallı memleket, verir ne varsa,malını
Vücudunu, hayatını, ümidini, hayalini
Bütün ferağ-ı halini, olanca şevk-i balini.
Hemen yutun düşünmeyin haramını, helalini...
Yiyin efendiler yiyin, bu han-ı iştiha sizin,
Doyunca, tıksırınca, çatlayıncaya kadar yiyin!
Bu harmanın gelir sonu, kapıştırın giderayak!
Yarın bakarsınız söner bugün çıtırdayan ocak!
Bugünkü mideler kavi, bugünkü çorbalar sıcak,
Atıştırın, tıkıştırın, kapış kapış, çanak çanak...
Yiyin efendiler yiyin, bu han-ı iştiha sizin,
Doyunca, tıksırınca, çatlayıncaya kadar yiyin!
Bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Fırsatları değerlendirmenin önemi vurgulanmıştır | |
Dize tekrarlarıyla hem ahenk hem iletilerin etkisi pekiştirilmiştir | |
Millet, vatanı için her şeyini feda etmeye razı görünmektedir | |
Geleceğe yönelik saptamalar yapılmıştır | |
İdareci kadronun ihtirasları eleştirilmiştir |
Soru 3 |
Sen olmasan...
Seni bir lâhza görmesem yâhud,
Bilir misin ne olur?
Semâ, güneş ebediyyen kapansa, belki vücud
Bu leyl-i serd ile bir çâre-i teennüs arar,
Ve bulur;
Fakat o zulmete mümkün müdür alıştırmak
Bütün güneşle, semâlarla beslenen rûhu,
Bu rûh-ı mecruhu…
Bu metnin oluşmasına imkân sağlayan edebî zihniyet için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Ahenk unsurlarını ikinci plana itmiştir | |
Hayatı olduğu gibi, tüm gerçekliğiyle ifade etme gayesindedir | |
Şiiri düzyazıdan uzaklaştırma çabası içerisindedir.
| |
Eserin yapılandırılmasında parça güzelliğini esas almaktadır | |
Toplumsal meselelerden çok bireysel hislenmelere
yönelmiştir. |
Soru 4 |
Küçük, muttarid, muhteriz darbeler
Kafeslerde, camlarda pür ihtizaz
Olur dembedem nevha-ger, nagme-saz
Kafeslerde, camlarda pür ihtizaz
Küçük, muttarid, muhteriz darbeler...
Sokaklarda seylabeler ağlaşır
Ufuk yaklaşır, yaklaşır, yaklaşır;
Bulutlar karardıkça zerrata bir
Ağır, muhtazır dalgalanmak gelir;
Bu dizelerin dil ve anlatım özellikleri için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Ritmik tekrarlarla ahenge bir canlılık kazandırılmıştır. | |
Yabancı sözcüklere yer verilmiştir. | |
Yargılar tek dizede tamamlanmıştır. | |
Betimleyici bir anlatım söz konusudur | |
Kişileştirme yapılmıştır. |
Soru 5 |
Çiğnendi, yeter, varlığımız cehl ile kahre;
Doğrandı mübarek vatanın bağrı sebepsiz.
Birlikte bugün bulmalıyız derdine çare.
Can kardeşi, kan kardeşi, şan kardeşiyiz biz.
Millet yoludur, hak yoludur tuttuğumuz yol;
Ey hak, yaşa, ey sevgili millet, yaşa… Var ol!
Aşağıdakilerden hangisi bu şiir parçasının iletilerinden biri olamaz?
Millet sevgisi | |
Zamandan şikâyet | |
Toplumsal duyarlılık | |
Cehalet ve kahra başkaldırı | |
Birlik olma duygusu |
Soru 6 |
Aşağıdaki şiirlerden hangisi Tevfik Fikret’e ait değildir?
Elhan-ı Şita | |
Rubab-ı Şikeste | |
Şermin | |
Promete | |
Sis |
Soru 7 |
Sesin işler gibi bir şûh kanat gamlarıma
Seni dinlerken olur kalbim uçan kuşlara eş
Gün batarken sanırım gölgeni bir başka güneş
Sarışınlık getirir gözlerin akşamlarıma.
Doğuyor ömrüme bir yirmi sekiz yaş güneşi
Bir kuş okşar gibi sen saçlarımı okşarken
Koklarım ellerini gülleri koklar gibi ben
Avucundan alırım kış günü bir yaz ateşi
Bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Karşıtlıktan yararlanılmıştır. | |
Benzetmeler yapılmıştır. | |
Karamsar bir ruh hâli yansıtılmıştır | |
Bireysel duygular ön plana çıkarılmıştır. | |
Aşk teması işlenmiştir. |
Soru 8 |
Servetifünun şiiri ile Tanzimat Dönemi şiiri arasında aşağıdakilerden hangisi ile ilgili kesin bir benzerlikten söz edilebilir?
Konu | |
Kafiye anlayışı | |
Edebî akım | |
Nazım şekli | |
Vezin |
Soru 9 |
Gel bu akşam da ser-be-ser güzelim,
İhtizâzât-ı leyli dinleyelim:
Tâ uzaklarda işte bir piyano,
Tâze parmakların temâsıyle
Ağlıyor bir hazân havâsıyle
Dinle ey yârim işte ağlayan o
Gecenin ka’r-ı pür-sükûnunda
Zulmet-i ebkemin derûnunda...
(ser-be-ser: baştan başa, ihtizâzât: ferahlık, haz alma,
leyl: gece, ka’r-ı pür-sükûn: sessizlik dolu derinlik, zulmet-i
ebkem: dilsiz karanlık)
Bu dizeler içerik, dil ve biçim özellikleri itibarıyla aşağıdaki şiir geleneklerinden hangisine uygundur?
Âşık tarzı halk şiiri | |
Servetifünun şiiri | |
Tekke şiiri | |
Divan şiiri | |
Destan Dönemi şiiri |
Soru 10 |
Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş;
Eşini gaib eyleyen bir kuş gibi kar
Geçen eyyâm-ı nevbahârı arar...
Ey kulûbün sürûd-i şeydâsı,
Ey kebûterlerin neşîdeleri,
O bahârın bu işte ferdâsı:
Kapladı bir derin sükûta yeri karlar
Ki hamûşâne dem-be-dem ağlar! ...
Her şâhsâr şimdi -ne yaprak, ne bir çiçek! -
Bir tûde-i zılâl ü siyeh-reng ü nâ-ümîd...
Ey dest-i âsmân-ı şitâ, durma, durma, çek.
Her şâhsârın üstüne bir sütre-i sefîd!
Göklerden emeller gibi rîzân oluyor kar,
Her sûda hayâlim gibi pûyân oluyor kar.
Bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Benzetmelere başvurulmuştur. | |
Bir serbest şiir örneğidir | |
Betimleyici bir anlatım söz konusudur | |
Belirli bir nazım birimi yoktur. | |
Bireysel bir bakış açısı işlenmiştir. |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
10 tamamladınız.
Liste |