9. Sınıf - Edebiyat - Hikâye (Tarihî Gelişim - Tür Özellikleri - Olay ve Durum Hikâyesi) Sınav Sorul
Tebrikler - 9. Sınıf - Edebiyat - Hikâye (Tarihî Gelişim - Tür Özellikleri - Olay ve Durum Hikâyesi) Sınav Sorul adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
I. Hikâyelerde anlatılanlar genelde dar bir zamanda geçer.
II. Kişilikler çoğu zaman tek boyutlu çizilir.
III. Tüm hikâyeler serim, düğüm çözüm planına uygun yazılır.
IV. Olmuş ya da olabilecekler anlatılır.
V. İnsan hayatına dönük türlü çatışmalar üzerinden kurgulanır.
Numaralanmış cümlelerin hangisinde modern hikâye türü ile ilgili bilgi yanlışı vardır?
II | |
IV | |
I | |
III | |
V |
Soru 2 |
Onun hiçbir hikâyesinde belirli vaka, tahlil, tip, karakter aramayız. Onun her hikâyesi hatıralar sarnıcına rastgele daldırılmış bir avuçtur. Parmaklardaki temiz ıslaklığa ve taze serinliğe bakınız. Şuura düşen damlalar, birer hikâye unsuru değil, şiirdir.
Bu parçada aşağıdaki hikâyecilerin hangisinden söz edilmiş olabilir?
Refik Halit Karay
| |
Ahmet Mithat Efendi | |
Ömer Seyfettin | |
Orhan Kemal | |
Sait Faik Abasıyanık |
Soru 3 |
I. Kısa ve yoğun bir anlatımı vardır.
II. Temel gayesi okuyucuyu bilgilendirmektedir.
III. Önemli temsilcilerinden biri Ferit Edgü’dür.
IV. Genellikle belirli bir başı ve sonu yoktur.
V. Şiirsel bir üsluba sahiptir.
Küçürek öykü türü ile ilgili numaralanmış yargılardan hangisi yanlıştır?
II | |
IV | |
I | |
III | |
V |
Soru 4 |
Belirli bir başlangıcı ve sonu olan bu tarz hikâyelerde olayın ön plana çıktığını açıkça söyleyebiliriz. Serim, düğüm, çözüm planında yazılan bu hikâyeler gerilime dayalı, merak unsurunun öne çıktığı hikâyelerdir ve edebiyatımızda 19. yüzyıldan itibaren örnekleri verilmeye başlanmıştır.
Bu parçada sözü edilen hikâye türü aşağıdakilerden hangisidir?
Maupassant hikâyesi | |
Kesit hikâyesi | |
Ben merkezli hikâye | |
Halk hikâyesi | |
Manzum hikâye |
Soru 5 |
Aşağıdaki metin parçalarından hangisinde öyküleyici bir anlatım yoktur?
Çatı katındaki evin mutfağı çok küçüktü. İki kişinin
içinde çarpışmadan hareket etmesi olanaksızdı. Mutfağa
gül ağacından yapılmış bir masa konulmuştu.
Yer sorunu nedeniyle sandalye yerine taburelerde
oturulurdu. | |
Yürüyordum. Yürüdükçe de açılıyordum. Evden kızgın
çıkmıştım. Belki de tıraş bıçağına sinirlenmiştim.
Olur, olur! Mutlak tıraş bıçağına sinirlenmiş olacağım. | |
Amsterdam Hollanda’nın başkenti. Kuzey Denizi kıyısında
bulunan bu kent, yaklaşık 90 adanın üzerinde
kurulu. Bu kentteki kanalların toplam uzunluğu 100
kilometreyi geçiyor. Kentte 1500’e yakın köprü yer alıyor | |
En sonunda anne oğlunun göz kapağına çok az oksijenli
su damlattı, kurulayıp üzerine beyaz bir merhem
sürdü ve göz kapağını gazlı bir bezle adamakıllı örttü.
Plasterle yapıştırıp gazlı bezi kapadı | |
Demirci anladı, ses çıkarmadı, duvardan üç beş halka
aldı, sanatına vakıf bir adam sükunetiyle değneğe
taktı. Lakin genç adam, usul hilafına, değneğin yan
tarafına bir halka daha taktırmak istiyordu. Çilingirle
aralarında mubahese başladı. Çilingir, “Olmaz” dedi,
“Bunun usulü böyledir.” |
Soru 6 |
Özellikle oltacılar çok sever bu gölü. Balığı boldur çünkü. Lezzetlidir. Göle gelir gelmez önce oltalarını atarlar. Öğleye kadar yiyecekleri balığı tutmak için acele ederler. Yakındaki kasabalılar gölden balık tutmaz. Asla yemezler. Böyle olunca da gölün balığı şehirli meraklılara kalır. Onlar da hafta sonu oldu mu akın akın koşarlar. Kimi cumartesi akşamdan gelip çadır kurar, gece de kalır. Böylece daha çok balık tutup, daha çok stres atarlar ve daha sakin bir kafayla dönerler işlerine. Ama onların bu merakı kasabalı için işkence gibidir.
Bu metin parçası ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Anlatma esasına bağlı bir metin parçasıdır. | |
Gerçekçi üslupla yazılmıştır | |
Metnin serim bölümünden alınmıştır | |
Hareketli betimleme yapılmıştır | |
Bir durum hakkında bilgi verilmiştir |
Soru 7 |
Modern hikâye türü ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Edebiyatımızda ilk örnekleri Tanzimat Dönemi’nde verilmiştir. | |
Yaşanmış ya da yaşanması mümkün olay ve durumlar
anlatılır | |
Temelde olay ve kesit öykücülüğü şeklinde iki türü
vardır | |
Modern anlamda hikâye türünün kurucusu İtalyan yazar
Boccacio kabul edilmektedir. | |
Manzum, mensur ya da manzum-mensur şekilde yapılandırılmışlardır |
Soru 8 |
Aşağıdakilerden hangisi hikâye türü ile ilgili yanlış bir bilgidir?
Yapı unsurları sınırlandırılmıştır | |
Olay, durum, halk hikayesi, manzum hikâye ve ben
merkezli hikâye gibi türleri vardır. | |
Öğretme ve yol gösterme esastır | |
Anlatımda yalınlık ve yoğunluk görülür. | |
İçerikte ayrıntılandırmaya gidilmez. |
Soru 9 |
1872'den 1875’e dek yayını süren ve yedi uzun anlatıdan meydana gelen eserin adı "gece sohbetleri" anlamına gelmektedir. Eser, uzun kış gecelerinde bir araya gelen kişilerin hoş vakit geçirmek ve geçen zamandan istifade etmek amacıyla birbirlerine hikâyeler anlatmaları şeklinde yapılandırılmıştır. İlk anlatı halkası ise Binbaşı Rıfat Bey ile ilgilidir.
Bu parçada Türk edebiyatında Batılı tarzda kaleme alınan öncü hikâye örneklerinden hangisi tanıtılmaktadır?
Letaif-i Rivayat | |
Müsameretname | |
Küçük Şeyler | |
Muhayyelat | |
Akabi Hikâyesi
|
Soru 10 |
Olay ve durum hikâyeciliğiyle ilgili aşağıda verilen karşılaştırma cümlelerinden hangisi yanlıştır?
Maupassant tarzı hikâye zamanla yerini Çehov tarzı
hikâyeye bırakmıştır | |
Olay öyküsü, klasik öykü; durum öyküsü kesit öyküsü
olarak da bilinir. | |
Durum hikâyeciliği olay hikâyeciliğine göre daha iddiasız
ve sıradan yaşam ayrıntıları üzerine odaklanır.
| |
Olay öykücülüğünde hadise belirli bir serim-düğüm-çözüm
bağlamı içerisinde verilirken durum öykücülüğünde
kurgu bu düzenlilikte olmayabilir | |
İki öykü türünde de gerçekçilik ön plandadır |
Soru 11 |
Durum hikâyeleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Belirli bir başlangıcı ve sonu olmayan hikâyelerdir | |
Hayatın bir kesiti kendi doğası içinde ele alınır | |
Çehov tarzı hikâyecilik olarak da bilinir | |
Türk edebiyatındaki en önemli temsilcisi Ömer Seyfettin’dir | |
Anlatımda gerçekçilik ve samimiyet esastır. |
Soru 12 |
I. Modern hikâyenin ortaya çıkmasında realizm akımı etkili olmuştur.
II. Hikâyeler okuyucuları açısından duygulandırmak, hissettirmek, sezdirmek, hatırlatmak gibi işlevlere sahiptir.
III. Tanzimat döneminde yazılan “Letaifi Rivayat” adlı hikâye Batı tarzında hikâyeciliğin edebiyatımızda ilk örneğidir.
IV. Memduh Şevket Esendal, Refik Halit Karay, Sait Faik Abasıyanık, Halikarnas Balıkçısı ve Mustafa Kutlu gibi isimler modern hikâyeciliğin edebiyatımızdaki başarılı temsilcilerinden birkaçıdır.
V. Hikayeler; mektup, günlük, anı, gezi yazısı biçiminde kurgulanabilir.
Numaralanmış cümlelerin hangisinde hikâye türü ile ilgili yanlış bir bilgi verilmiştir?
V | |
III | |
II | |
IV | |
I |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
12 tamamladınız.
Liste |
modern hikayenın kurucusu franz kafkadır
yanlış ın var
,